Co je microcopy
Poprvé – jednoduché popisky, ale katalog produktů to není. Podruhé – důležité zprávy o průběhu, ale volební speciál to není. Potřetí – jasné a dobře napsané věty, ale sloh to není, jasný pane. Co to tedy je?
Takhle nějak by mohla znít hádanka, kde je microcopy správnou odpovědí. Tento termín má totiž mnoho podob a odkazuje na texty, které najdeme například u popisků tlačítek či na formulářích. Můžou to být i chybové a potvrzovací zprávy, zprávy o načítání či zprávy o průběhu.
Jelikož je to termín relativně nový, odborníci se v názorech na to, co všechno znamená, neshodují. Například společnost Nielsen Norman Group používá termín „microcontent“ do něj nezahrnuje položky v menu, popisky polí a chybové zprávy. Ty spadají do širšího označení UX copywriting, kterého je „microcontent“ jakousi podmnožinou.
Jak všemocné microcopy je? Hodně
Bez ohledu na to, jak definujeme microcopy, microcontent či UX copywriting, se všichni shodneme na tom, že tato malá slova jsou téměř všemocná. Pokud tomu nevěříte, postačí několik příkladů.
V roce 2009 Joshua Porter poprvé použil slovo microcopy ve svém článku na blogu. Zmínil tam dnes už ikonický případ ze své praxe. U jednoho z jeho klientů docházelo k nedokončení 5–10 % online transakcí kvůli špatně zadané fakturační adrese.
Jenom tím, že Joshua přidal ke kolonce pro fakturační adresu větu „Ujistěte se, že je vaše fakturační adresa shodná s tou na platební kartě“, problém se zadáváním správných údajů zmizel.
Microcopy prokazatelně zvyšuje engagement
Abychom nezůstali u neurčitých veličin jako „mocný“ nebo „hodně“, přidáváme další příklady z praxe, které prokazatelně zvýšili uživatelský zájem.
V roce 2017 Maggie Stanphillová, UX writerka ve společnosti Google, jednoduše nahradila dřívější spojení „Rezervovat pokoj" méně závazným „Zjistit dostupnost.“ Touto výměnou se zájem uživatelů o kliknutí na tlačítko zvýšil o 17 %.
Zdroj: Google Developers – How Words Can Make Your Product Stand Out
Microcopy však nefunguje jenom u tlačítek. Může také zvýšit zájem o obsah na vašich stránkách. Všichni víme, že obsah je král, tak proč jeho zobrazení nepodpořit dobrou mikrotextařinou?
Jedna věta dělá divy. Dokazuje to i A/B testování stránky Visit Norway, kde malý řádek navíc zvýšil zájem o 26 %. Celé testování popsala polská agentura Making Wawes na svém semináři o UX writingu.
Zdroj: Making Wawes
Microcopy pomáhá s bezpečností
Kromě toho, že dobré microcopy zaujme, také doprovází uživatele a snaží se ho vést tou správnou cestou. Například mu pomáhá při tvorbě hesla, pokud není dostatečně silné a bezpečné.
U Wix UX se zvedla bezpečnost hesel až o 26 %, a to jen díky chytrému spojení UX designu a microcopy. Podívejte se na video na LinkedIn:
Microcopy pomáhá dojít do cíle
Microcopy vám může pomoct také s registracemi, vyplněním kontaktního formuláře, ale také v případech, kdy něco nefunguje.
Protože říct něco složitě je vlastně strašně jednoduché. „Inspirovat“ se můžete například u Kindle. Na obrázku níže se píše:
Je vyžadované wifi připojení
Akci není možné dokončit, protože Kindle už není připojen na Wi-Fi.
Můžete ji zrušit, nebo se připojit.
Ne Ano
Co máme vlastně dělat?
Vždy je jednodušší napsat své sdělení tak, jako byste to říkali svému známému. Zkuste třeba:
Kindle potřebuje připojit na Wi-Fi.
Bez toho to opravdu nepůjde. Chcete se připojit?
NE ANO
Někdy se totiž zdá, že slova generovala umělá inteligence zcela náhodně…
A na závěr – i když se uživatel dostane někam, kde ho nic nečeká, může ho microcopy pobavit a navést k další akci.
Zdroj: LinkedIn Adam Pýcha