JavaScript is required

H1.cz je nyní součástí GroupM Nexus. Posouváme služby ještě na vyšší úroveň díky mezinárodnímu zázemí GroupM Nexus a propojení s dalšími digitálními experty. Více zde

(Ještě) více TikToku, videí a bizárů. A naopak méně zasažených fanoušků na Facebooku i lokálního obsahu. To jsou hlavní „social“ trendy pro rok 2024 podle Kateřiny Žákové, šéfky social content & influencer marketing týmu GroupM Nexus. 

Končící rok 2023 byl rokem boomu umělé inteligence, dramatických kotrmelců sítě X, masivního růstu sítě Threads, která je od 14. prosince 2023 dostupná také v ČR, i uživatelů na TikToku. Co přinese rok následující? 

 

#ÚSPORY: Méně lokálního obsahu, překlápění, správa svépomocí 

Doba postcovidová přála investicím do levných a rychlých online aktivit, influencerů a videoobsahu. Aktuální nedobrá ekonomická situace pak některé značky nutí k tomu „sekat“ marketingové rozpočty. „Netýká se to tolik influencerů, kteří ještě pořád patří k novějším trendům, ale dochází a dál k tomu bude docházet u social contentu,“ říká Kateřina Žáková 

Nicméně neznamená to, že některé značky na sítích úplně přestanou fungovat nebo dramaticky omezí svoje aktivity. „Menší značky se budou o social content pokoušet interně. Někdo zkrátka „socky“ dostane jako agendu navíc. To je mimochodem ta nejčastější odpověď na našem školení sociálních sítí, když se účastníků ptáme, jak ke správě firemních účtů přišli. Velké značky pak už teď přistupují k tomu, že škrtají lokální obsah a jen překlápějí globální plán na jednotlivé trhy.“  

A to není podle Kateřiny Žákové cesta správným směrem. Stejně jako překlápění totožného obsahu z jedné sítě na druhou, ke kterému značky také občas přistupují.  

 

#PŘESUNY: Od dětí k ekonomicky aktivním i na TikToku 

Tahle síť je už i pro starý. I tak by se dalo glosovat věkové složení uživatelů TikToku. Ani zdaleka už to není „ta síť, na které jsou videa tančících dětí“, ale plnohodnotný marketingový kanál s ekonomicky aktivním publikem. Podle dat z reklamního systému je na TikToku zhruba 1,9 milionu Čechů starších 18 let. A zatímco ostatní sociální sítě co do počtu aktivních uživatelů spíše stagnují, TikTok dále roste a „seniorní“. 

„Na TikTok tak budou muset vyrazit i firmy, které se mu dosud brání. Vliv to bude mít i na ty značky, které dosud spoléhají hlavně na Instagram. Ačkoliv třeba prozatím založení TikToku nemají z různých důvodů vůbec v plánu, stejně je to jistým způsobem ovlivní. Asi se to nestane hned příští rok, ale čekám, že na Instagramu zůstanou ti „skalní“, stane se něčím, čím je dnes pro mladou generaci třeba Facebook,“ říká Katka Žáková.  

 

#TIKTOKIZACE: Nápaditěji, rychleji, bez filtrů 

Videa, videa, videa… a to nejen na samotném TikToku, ale i na ostatních platformách. Ostatně, už loni Instagram přitlačil na množství videí, které zobrazuje v rámci feedů a která dál vytlačují klasické fotografie. Bez video produkce se zkrátka obsah na sociálních sítích neobejde.  

Dobrou zprávou ale je, že nemusí jít o videa s perfektní (post)produkcí. Fenomém tiktokizace velí především to, aby byla nápaditá (hned v prvních několika málo vteřinách), krátká, zábavná. „Na TikToku máte zhruba vteřinu na to, abyste zaujali,“ říká Žáková. „Výhodou tiktokizace je také to, že obsah nemusí být tak vymazlený. Je to krátký, rychlý formát, ve kterém se nehraje na velké úpravy a filtry.“  

Tahle „dostupnost“ ale zatím mnoha značkám uniká. Což je podle Žákové škoda. „Nedávno jsme navrhovali strategii pro klienta. Navrhli jsme i TikTok a klient se bál, že pro něj nebude mít žádný obsah. Přitom je jednou z oblastí, které řeší balcony gardening. To je ideální obsah právě pro TikTok!“ 

 

#INFLUENCEŘI: Od velkých jmen a čísel ke kontextu 

„Značky začínají konečně chápat, že strategie influencer marketingu by neměla stát v duchu „Zaplatíme si buď jednoho velkého, nebo 5 malých influencerů“, ale sledují i to, jak se influencer prezentoval v minulých spolupracích, ve společenském kontextu, jaké názory zastává… Respektive my se snažíme klientům dodávat souvislosti a tyhle věci jim ukazovat,“ popisuje Kateřina Žáková aktuální trendy v influencer marketingu a dodává: „Takže jsme třeba nedávno z návrhů na oslovení vyškrtli influencera, jehož jméno se v té době často objevovalo v médiích ve spojení s tématem, které klientovi vůbec nezapadalo do jeho komunikace. Jasně, měl čísla, ale právě ta by se měla dávat do kontextu.“ 

V tomto směru pomáhá social týmu GroupM Nexus hned několik datových zdrojů. „Od D&A oddělení GroupM máme výzkum s daty o stovce námi nejpoptávanějších influencerů,“ říká Katka Žáková. „Víme, jak působí na širokou veřejnost. Díky našim datům tak víme, jestli danému člověku lidi důvěřují, je jim sympatický, jestli ho vůbec znají, s čím si ho spojují... Díky tomu můžeme klientovi dát co nejdetailnější vhled.“  

 

#AI: Skvělý nástroj, který rozšíří možnosti 

Trendem pro rok 2024 bude určitě další a větší zapojení AI. „Ta může výrazně pomoci třeba v community managementu,“ popisuje Žáková. „Nám třeba ChatGPT pomáhá při krizové komunikaci, kdy potřebujeme „osekat“ emoce. Nejradši byste dotyčného poslali do míst, kam slunce nesvítí, snažíte se, ale v odpovědi to pořád „probublává“. Tak pak ji zadáte do AI nástroje se zadáním, ať ji přepíše do neutrálního jazyka.“ 

Ještě větší využití pak bude mít AI při tvorbě grafiky. A dá se očekávat, že možností, které AI nabízí, naplno využijí i influenceři. „Jsem ale přesvědčená o tom, že reální živí influenceři začnou AI příští rok využívat ve velkém. Vždyť ti nejúspěšnější jsou machři na střih, na produkci, s technologiemi si tykají. Je jen otázkou času, kdy začnou virtuálně cestovat po světě, i když budou sedět doma v obýváku, kdy „do hry“ zapojí svoje avatary. Vlastně už se to někdy i děje. Jen to zatím není norma,“ uzavírá. 

alt
Kateřina ŽákováLead of Social Content & Influencer Marketing

Sdílet: