JavaScript is required
Předtím, než se pustíme do konkrétních příkladů, jak textovat jednotlivé položky na webu či aplikacích, promluvme si o tonalitě. Bez ní vám to totiž půjde jako v létě na saních. Přesvědčte se, proč je tonalita vaším velkým microcopy pomocníkem.

V roce 2024 vám přinášíme několik textů, jak s microcopy pracovat. Postupně pro vás připravíme celý microcopy seriál. V něm si ujasníte:
 

 

Co je tonalita: Nepleťte si tón a hlas 

Mnoho marketéru mluví o tonalitě a používá při tom anglické spojení Tone of Voice. Jelikož jedno (tone) i druhé slovo (voice) odkazují na dva termíny, raději používám spojení Tone and Voice (a dělají to tak i například knížky Content Design, Writing is Designing). 

 

Co je hlas a tón 

Zkusme to bez omáček a jasně: 

  • Hlas reflektuje to, jaká značka je.
  • Tón, je způsob, jakým značka mluví v různých kontextech. 

 

Ve zmiňované knížce Content Design autorka vysvětluje terminologii pomocí trefného přirovnání. V červenci je u nás teplé klima – to je hlas. Konkrétně 13. července bude slunečno a 32 ℃ – to je tón. 

 

Proč mít jasnou tonalitu u microcopy 

Microcopy má uživatele doprovázet a být nápomocné. Pokud nepíšete jazykem značky, a zároveň tak, aby vám uživatelé rozuměli, dochází k jejich zmatení. Navíc s vypracovanou tonalitou, bude mít každý jeden textař po ruce manuál, díky kterému se mu píše lépe a do textů se nebude propisovat jeho personalita, ale tón a hlas vaší značky. 

 

Tonalita v microcopy: 

  • Posiluje značku. 
  • Mluví jazykem uživatele. 
  • Je jasná a přehledná. 
  • Je jednotná. 

 

Jak stanovit tonalitu

Možností, jak na to je opravdu mnoho. Autorka knížky Microcopy, The Complete Guide popisuje 4 stadia tvorby tonality: 

 

Zaměřte se na značku 

V této fázi se soustředíte na značku ze všech úhlů. Připomenete si její hodnoty, mise, cíle a popíšete osobnost značky. Vycházejte z materiálů, které máte po ruce – prezentace pro zákazníky, brand manuál, výzkumy. 

 

Zaměřte se na uživatele 

Netahejte si je z paty, použijte výzkumy. Možná už nějaké máte, na jiných budete muset zapracovat. Zkuste rozhovory s uživateli, uživatelské testování, nebo i kontextové šetření. Mnoho se o svých zákaznících dozvíte i z volání na call centra, z poboček, případně z různých online komunit. 

 

Zjišťujte nejenom demografické údaje, ale i jejich potřeby, problémy, sny a obavy. Zkuste si také sepsat preference svých uživatelů. A v konečném důsledku definujte vztah mezi značkou a zákazníkem. Jiný vztah má lékárna k dodavateli léků než teenager ke své milované značce bot. 

 

Doplňte zjištění 

Vše, co jste zjistili v kroku 1 a 2 si zapište. A pak si o značce promluvte s marketingovým týmem, o uživatelích s obchodníky. 

 

Vytvořte manuál tonality 

I tady máte mnoho možností, jak na to. Známý příklad propracované tonality má značka Mailchimp. Mně osobně však oslovil design  systém od Shopify, kde se jedna jeho část věnuje i obsahu a tonalitě. 

 

Základem je si určit, jaký bude hlavní hlas značky. Například NN Group pracuje se 4 dimenzemi hlasu: 

 

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo

Popis byl vytvořen automaticky

Zdroj: NN Group 

 

Shopify na to šel takhle:

 

Zdroj: Shopify’s Design system Polaris  

 

 

Pak postupujte blíže k tónům. Shopify v této části pracuje s konkrétními příklady: 

 

 

Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Zdroj: Shopify’s Design system Polaris  

 

 

Jazykovou část – jakým jazykem psát tlačítka, hlášky apod. má Shopify blíže rozpracovaný v celé contentové stati jejich design systému.   

 

alt
Jana DorčákováCopywriter

Sdílet: