V roce 2024 přinášíme několik textů, jak s microcopy pracovat. Postupně jsme pro vás připravili celý microcopy seriál. Právě čtete jeho poslední díl.
#Co je microcopy a jakou má moc. Čtěte Úvod do microcopy.
#Jakým stylem budete textovat. Čtěte Tonalita a microcopy.
#Co budete textovat. Čtěte Microcopy checklist.
#Jak textovat tlačítka. Čtěte Microcopy a tlačítka.
#Jak textovat formuláře. Čtěte Microcopy a formuláře.
#Jak na chybové hlášky. Čtěte Microcopy a chybové hlášky.
#Jak na transakční e-maily. Čtěte Microcopy a transakční e-maily.
#Jak na kontaktní informace. Čtěte Microcopy a kontaktní formuláře.
#Jak na pop up okna a notifikace. Článek právě čtete.
Zásady efektivních pop-up oken a notifikací
#Jasný účel a relevantní informace: Každé pop-up okno a notifikace musí mít jasný důvod existence a poskytovat uživateli relevantní informaci.
#Stručnost, srozumitelnost a jednoznačnost: Text musí být krátký, výstižný a srozumitelný na první pohled. Používejte jednoduchý jazyk, vyhněte se žargonu a dbejte na jednoznačnou formulaci.
#Snadné zavření: Dejte uživatelům možnost pop-up okno či notifikaci snadno a rychle zavřít. Tlačítko pro zavření by mělo být jasně viditelné a dostatečně velké pro pohodlné kliknutí.
#Vhodné načasování: Zobrazujte notifikace ve správný čas a na správném místě. Například potvrzení objednávky ihned po jejím odeslání, nikoliv o hodinu později.
#Respektování uživatelského toku: Pop-up okna by neměla blokovat důležitý obsah ani bránit uživateli v provádění akcí na webu.
#Personalizace: Kdykoliv je to možné, personalizujte notifikace na základě uživatelského chování a preferencí. Uživatel se sentimentem k ekologii pravděpodobně lépe zareaguje na notifikaci o vysazení stromu než na slevu na nový produkt.
Inspirace z praxe
Potvrzení akce: Určitě se vám stalo, že jste už odklikli něco, co jste vlastně nechtěli. My staršího data jsme si vyzkoušeli například, že disketu nechceme formátovat…
Proto buďte při textování potvrzení akce vždy konkrétní. Místo obecného „Jste si jistý?" zkuste „Smazáním účtu přijdete o svá veškerá data. Opravdu chcete smazat účet?"
TIP
Nezapomínejte na tlačítko: Vrátit zpět. Kéž by takové tlačítko existovalo i v reálném životě…
Nezapomínejte na alternativy: Pokud uživatel provádí akci, která vede k nenávratné ztrátě dat, nabídněte mu alternativu. Například místo smazání fotografie možnost jejího archivování.
Zpříjemněte uživateli jeho zkušenost textem: I obyčejné hlášky můžete psát lidsky.
Zkuste místo obyčejného: „Přihlaste se k odběru,“ přidat i konkrétní důvod. O tom, jak na to si povídáme na mém microcopy školení. Prozradím vám na něm mnoho tipů a triků, jak psát lepší texty pro uživatele.
Vidíme se na školení Microcopy a UX writingu!