14. května byl den, který se zapsal do historie online světa zlatým písmem. Google totiž spustil dlouho očekávané vyhledávání AI Overviews na domácí půdě v USA.
Proč je tato změna tak důležitá? AI Overviews je nové vyhledávání založené na umělé inteligenci, které přináší revoluci ve vyhledávání a jehož hlavním cílem je zlepšit obsah nabízený ve výsledcích vyhledávání pro samotné uživatele.
Následně pak společnost Google postupně spustí revoluční vyhledávání i v dalších zemích. Má ambici zpřístupnit jej do konce roku více než 1 miliardě lidí.
Jak už to taky bývá, u nás si budeme muset na AI Overviews ještě nějakou dobu počkat. Přesné datum spuštění gigant zatím nesdělil. S vysokou pravděpodobností však novinka letos do Evropy nezamíří.
TIP: Pokud nevíte, jak nové vyhledávání vypadá, podívejte se na video Google AI Overviews.
Revoluční vyhledávání AI Overviews pohání Gemini
Google sází na vlastní generativní umělou inteligenci Gemini pro vyhledávání. AI Overviews umožní nejen samotné vyhledávání, ale nabízí také funkce plánování a brainstorming.
Všechny výše uvedené možnosti jsou k dispozici díky rozšířeným schopnostem AI Gemini v oblasti uvažování, plánování a multimodality (umělá inteligence dokáže zpracovávat informace z různých zdrojů, jako je text, zvuk, video).
POZOR! Ne všechny tyto funkce jsou už dostupné v AI Overviews. V současné době je naleznete pouze v rámci Search Labs, tj. testovací a experimentální platformy společnosti Google, které ještě nebyly spuštěny v ČR a SR.
Google tvrdí, že během testování AI Overviews (v rámci Search Labs) uživatelé ocenili rychlý vhled do daného tématu nebo problému a také možnost prokliknout se na relevantní zdroje.
Důležitou informací je, že odkazy na stránky umístěné v rámci AI Overviews mají vyšší CTR (míra prokliku), než kdyby se jednalo o tradiční výsledky vyhledávání.
Společnost Google však nezveřejnila metodiku, proto je důležité si tvrzení společnosti Google nezávisle ověřit.
Google jako světová vyhledávací jednička chce také posílat kvalitní traffic vydavatelům a tvůrcům obsahu. Platí, že Ads (reklamy) budou mít v rámci vyhledávání vždy jasně vyhrazené místo a budou jasně označeny.
Google opět vyzdvihuje výjimečnost Gemini – tvrdí totiž, že uživatelé nemusí své komplexní otázky rozdělovat do několika samostatných, ale že postačí jen jedna a Gemini si s ní poradí.
Zdroj článku: https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/