Běžné formáty už značkám nepřinášejí dostatečnou viditelnost. Nemá ale smysl bojovat o pozornost agresivními až šokujícími vizuály. To, co dnes zaujme, jsou kreativy, které mají šmrnc – uživatele nenásilně zapojují, mají netradiční formu nebo stojí na průniku reálného a digitálního světa. To jsou hlavní trendy pro rok 2024.
Ty nejsou v rozporu s „unifikovanými“ řešeními, které nabízí třeba Google: Do systému vložíte několik variant nadpisů, popisů, přidáte pár obrázků a systém sám vytvoří „kreativy“. Jen je potřeba rozlišovat, které řešení zvolit. Pro performance unifikovaná řešení fungují. Pro dlouhodobý úspěch v byznysu je ale nezbytné kromě výkonu budovat i brand. Jak ho tedy podpořit?
#1: Interaktivita: Zapojte uživatele a zvyšte čas strávený se značkou
Posvítit si pohybem myši na produkt. „Seškrábat“ jednu vrstvu banneru a nakouknout, co je pod ní. Nebo si rovnou ve vizuálu složit puzzle či zahrát jednoduchou hru. Interaktivní prvky skvěle vypadají, zaujmou a jejich výsledky jsou výrazně nad benchmarky. Nadprůměrná je míra interakce, CTR i čas strávený s vizuálem, tedy s brandem. U některých kampaní jsme se dostali až k 250 % benchmarkových hodnot.
Aby interaktivní prvek fungoval, musí být jednoduchý a srozumitelný. Protože se uživatelé obecně bojí klikat, doporučujeme pracovat se swipem (na mobilu), s posouváním nebo hover efektem (na desktopu). Zásadní je pak „demo interakce“ – ukázat, jak může interagovat.
#2: Chytrý mix formátů: Propojujte online s offlinem
Umístění pro reklamu je dnes v mediálním prostředí nepočítaně. Napříč kanály musíte být v kreativě i ve sdělení konzistentní – tím ale z řady nevystoupíte. Nebojte se proto formáty chytře propojovat a rozšiřovat.
Máte vizuál na OOH billboardu? Rozhýbejte ho animací nebo videem. I tady už můžete využít programatický nákup (tzv. DOOH) nebo vizuál doslova oživit pomocí AR. Brandové video můžete zkombinovat třeba s interaktivním (!) carouselem s produkty, na které můžete hned kliknout.
#3: Personalizace: Navažte hlubší vztah se zákazníky
76 % uživatelů spíše nakoupí u značek, které personalizují svá sdělení, říká výzkum McKinsey & Company. A podle GroupM Research z roku 2020 bude 80 % všech médií do roku 2025 takzvaně addressable.
V online prostředí tak dává smysl vsadit na dynamickou optimalizaci kreativ (DCO). Dynamické elementy dovolují v rámci jedné kreativy komunikovat více personalizovaných sdělení. Ve vizuálu se pak spojují 3 komponenty – informace o cílové skupině (demografie, zájmy…) s obsahem (podoba headlinu, obrázku…) a kontext (čas a umístění vizuálu). Ještě víc než vizuální podoba je pro DCO zásadní strategická práce s daty.
#4: Větší dostupnost: Nebojte se nové formáty zapojit
A dobrá zpráva na závěr: To, co si dříve mohly dovolit jen velké globální značky, je dneska díky rozvoji technologií mnohem dostupnější. Z pohledu času (například příprava demo verzí je mnohem rychlejší), ale samozřejmě i financí – u kampaně se pohybujeme řádově v desítkách tisíc korun.
Obr. MINIGAME: NA bannerových plochách je dnes prostor i na minihry. Data říkají, že lidé s nimi (a tedy i se značkou) stráví i desítky vteřin.
Obr. DRAGDROP: Složit si na banneru puzzle? Nové technologie umožňují i takovou podobu interakcí. A soudě podle dat: Uživatele podobná řešení baví.
Obr. UNCOVER: Uncover, formát, který reaguje na pohyb myši. Takže můžete třeba zatáhnout roletu, rozsvítit světlo, změnit outfit nebo třeba výraz osoby na obrázku.